Prezentujemy wyniki ankiety ewaluacyjnej po I Ogólnopolskiej Konferencji Genealogicznej na Zamku Piastów Śląskich w Brzegu w dniach 11-12.10.2014. Zwracamy uwagę, że jest to podsumowanie ankiety pierwszej konferencji (por. wyniki ewaluacji drugiej konferencji).
Ankietowano anonimowo za pomocą internetowego formularza Google. Link zamieszczono na konferencyjnej podstronie witryny Opolskich Genealogów (ale nie na jej głównej stronie), na forach dyskusyjnych genealodzy.pl i forgen.pl oraz w mediach społecznościowych na profilu/fanpage’u organizatora (ale nie na stronie wydarzenia, przynajmniej dziś nie potrafimy odnaleźć ☺). Nie przypominaliśmy się potem o ankiecie.
Pytania dotyczyły spraw organizacyjnych i merytorycznych. Odpowiedzi przeznaczone były dla głównego organizatora dla ulepszenia kolejnej konferencji. Nie badano profilu ankietowanego (wieku, płci, wykształcenia, zamieszkania itp.).
Pierwszą wypełnioną ankietę otrzymaliśmy 28.10.2014, ostatnią 27.11.2014. Formularz zamknięto w styczniu 2015 r.
Koncepcję konferencji przedstawiono w lutym 2014 r. Konferencję oficjalnie zapowiedzieliśmy 25.06.2014 z terminem realizacji na 11-12.10.2014, czyli 3 i pół miesiąca wcześniej.
Plakaty rozwieszono w instytucjach związanych z organizatorami (muzeum, biblioteki, urzędy samorządowe, schronisko), natomiast nie rozwieszaliśmy ich na słupach ogłoszeniowych.
Zobacz ulotkę z programem wewnątrz i zewnątrz.
Te fora i grupy, o których wiemy, że dotarliśmy, to genealodzy.pl i forgen.pl.
Artykuły prasowe podlinkowane w dziale relacji pokonferencyjnych.
Konferencję oficjalnie zapowiedzieliśmy 25.06.2014 i rozgłosiliśmy w pierwszej połowie lipca, aczkolwiek w węższych gronach poprzez znajomych i towarzystwa genealogiczne, pocztą pantoflową informowaliśmy o zamiarze organizacji takiej konferencji jesienią.
Miejscowość konferencyjna znajduje się w południowo-zachodniej Polsce, zatem odległości działają na niekorzyść konferencji, a aby zachęcić kogoś do przyjechania na konferencję, organizatorzy muszą pracować nad pozostałymi aspektami konferencji.
Niemałą wagę przywiązujemy do ułatwienia uczestnikom dotarcia na konferencje, opisując lokalizację, mapy, dojazd kolejowy i parkowanie.
Jeżeli chodzi o poszczególne wystąpienia konferencyjne, jak się okazało, według ankietowanych szczególnie dobrze wypadły: genealogiczne zwiedzanie zamku z dyr. Pawłem Kozerskim; transatlantyckie połączenie z Małgorzatą Nowaczyk o badaniach genetycznych w genealogii; pozametrykalne źródła genealogiczne w Galicji Magdaleny Smolskiej-Kwinty; historia Heroldii Królestwa Polskiego opisana przez Adama Pszczółkowskiego; genealogiczne źródła w zasobach Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej przedstawione przez Mirosławę Koćwin i Barbarę Giedrojć; jak również opisy portalu SzukajWArchiwach.pl Kamili Jastrzębskiej z Narodowego Archiwum Cyfrowego oraz zabużańskie księgi metrykalne Archiwum Głównego Akt Dawnych Doroty Lewandowskiej i Małgorzaty Witeckiej. Z pozytywnym odzewem w ankietach spotkała się wieczorna integracja genealogów.
Nie publikujemy szczegółowych ankiet co do poszczególnych wystąpień, ale są one bardzo przydatne dla organizatorów.
Pośród propozycji merytorycznych tematów na przyszłość ankietowani wskazywali:
- różnicować regiony poszukiwań
- więcej czasu na integrację
- mniej wątków indywidualnych (rodzin, miejscowości)
- więcej stoisk z prezentacjami produktów i usług
- tematy adresowane dla początkujących
- mało popularne źródła do badań genealogicznych
- odczytywanie aktów metrykalnych w różnych językach
- indeksacja
- czas na zadawanie pytań prelegentom
- integracyjne zabawy genealogiczne
- wydzielone sale na wykłady/dyskusje dla niektórych zainteresowanych
- przegląd oprogramowania genealogicznego
- źródła finansowania działalności dla genealogów
Pośród propozycji organizacyjnych na przyszłość ankietowani wskazywali (odpowiedzi mogą się wykluczać):
- zmniejszyć liczbę prelekcji
- wydłużyć przerwy kawowe
- termin konferencji jest optymalny
- wprowadzić wpisowe/składkę dla uczestników
- wykłady rozpoczynać o późniejszej godzinie
- zrezygnować z prelekcji towarzystw genealogicznych
- odizolować stoiska od sali wykładowej
- integrację robić w sali pod schroniskiem
- kontynuować konferencje co roku
- skrócić czas konferencji do 1 dnia
- konferencję rozpoczynać już w piątek
- zrezygnować z obiadów
- rotacyjnie zmieniać miejscowość konferencji po całym kraju
- w programie zapewnić zwiedzanie miasta
Dziękujemy za wypełnienie ankiet! Zdecydowanie przydały się organizatorom konferencji. Dla szerszej publiczności wyniki opracowano i opublikowano 02.04.2016.